Geen toegankelijke treinen de komende 30 jaar
Geen toegankelijke treinen de komende 30 jaar
Geen toegankelijke treinen de komende 30 jaar
Geen toegankelijke treinen de komende 30 jaar
Toegankelijke treinen, waar ook rolstoelgebruikers en mensen die moeilijker te been zijn, zelfstandig op en af kunnen, zullen de komende 30 jaren geen realiteit zijn in België. Eind vorig jaar gaf de raad van bestuur van de NMBS haar principiële toestemming om in de lente van dit jaar te starten met het inzetten van 445 M7-rijtuigen, dubbeldekstreinen waarvan de instaphoogte niet gelijk ligt met de hoogte van de perrons. De Vlaamse Ouderenraad betreurt deze keuze.
Gulden middenweg
Belgische stations hebben geen uniforme perronhoogtes: ofwel zijn de perrons 55 centimeter hoog, ofwel zijn ze 76 centimeter hoog. Daardoor zijn er dus geen treinen waarvan de instaphoogte op alle stations gelijk ligt met de hoogte van de perrons.
Als gulden middenweg heeft de NMBS rijtuigen van het type M7 besteld, waarvan de instaphoogte tussen de twee perronhoogtes in zit: op 63 centimeter. De instaphoogte zal dus telkens te hoog of te laag zijn. Aangezien treinen gemiddeld zo’n 30 jaar meegaan, zal dat dus de komende 30 jaar problemen opleveren.
Reactie NMBS
Volgens NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman is wel degelijk rekening gehouden met personen met een handicap bij de bestelling van de M7's. "Die dubbeldekrijtuigen en zijn absoluut nodig om de stijging van het aantal passagiers op te vangen”, verdedigt de woordvoerder de aankoopbeslissing. “We gaan ervoor zorgen dat alle treinen een multifunctioneel rijtuig hebben, met een grote open ruimte met een aangepast toilet en aangepast intercomsysteem."
Temmerman voegt eraan toe dat de NMBS er alles aan doet om komende jaren zoveel mogelijk perrons een hoogte van 76 centimeter te geven. “Maar dat vraagt tijd en heel wat investeringen. We pakken elk jaar 7 à 10 stations aan. Maar we moeten rekening houden met de realiteit dat er intussen nog altijd verschillende perronhoogtes blijven bestaan."
Wie hulp nodig heeft om aan boord te geraken van een trein, kan op dit moment in 132 stations assistentie krijgen van NMBS-personeel. In 41 stations moet je daarvoor 3 uur op voorhand reserveren. In de 91 andere stations moet dat ten laatste 24 uur op voorhand.
Reactie Vlaamse Ouderenraad
De Vlaamse Ouderenraad betreurt deze keuze van de NMBS.
“We betreuren deze keuze ten zeerste. Naarmate mensen ouder worden, zijn ze vaak sterker aangewezen op het openbaar vervoer. Volgens VAB gebruikt 27% van de 75-plussers de trein, tegenover bijvoorbeeld maar 13% van de 50- tot 75-jarigen", aldus Nils Vandenweghe, directeur Vlaamse Ouderenraad. “Om deel te kunnen blijven nemen aan onze samenleving is het voor hen enorm belangrijk dat ook het openbaar vervoer afgestemd is op hun noden. Ook zij moeten een treinrit kunnen maken wanneer ze dat willen, net zoals iedereen. Onaangepaste treinen zijn terecht een doorn in het oog van iedereen die mobiliteitsproblemen ondervindt.”
© foto: Pol De Frene