16 oktober 2015

Advies 2015/5: Basisbereikbaarheid in functie van het openbaar vervoer

De Vlaamse regering streeft naar een goed openbaar vervoersaanbod dat meer vraaggestuurd is. Voor de reiziger betekent dat maximaal inzetten op comfortabele voertuigen, optimale frequenties, concurrentiële snelheid en eenvoudig geïntegreerde dienstverlening en tarieven. In functie hiervan zal het decreet basismobiliteit worden herzien en evolueren naar basisbereikbaarheid.

Lees meer
28 March 2015

Advies 2015/1: Het gratis abonnement van De Lijn voor personen met een handicap

Sinds 1 februari 2015 is het nieuwe tariefsysteem van De Lijn van kracht. Concreet betekent dit voor 65-plussers dat het gratis abonnement vanaf 1 september 2015 verdwijnt. Enkel personen met een handicap, oud-strijders en oorlogsinvaliden reizen vanaf dan nog gratis. Ouderen die zich voor hun 65ste verjaardag inschreven bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap of een Tegemoetkoming Hulp aan Bejaarden (THAB) ontvangen, worden door De Lijn beschouwd als persoon met een handicap. Voor de andere 65-plussers met een beperking is er nog geen oplossing.

Lees meer
04 april 2014

Advies 2014/1: Ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen

Omdat mobiliteit bijdraagt aan de kansen tot actief ouder worden, is het belangrijk dat ouderen niet alleen de mogelijkheid krijgen om veilig met de wagen te rijden, maar ook dat ze kunnen gebruikmaken van aangepast (openbaar) vervoer en van veilige fiets- en voetpaden. De Vlaamse Ouderenraad wijst er in een advies op dat het de taak is van de Vlaamse overheid om werk te maken van duurzame mobiliteit waarbij elke burger, ongeacht zijn leeftijd, fysieke toestand of financiële situatie, vlot kan gebruikmaken van diverse soorten vervoersmiddelen.

Lees meer
10 juli 2012

Standpunt 2012/2: De Lijn: Bus en tram moeten betaalbaar blijven voor alle ouderen

Een goed uitgebouwd en toegankelijk openbaar vervoer garandeert de basismobiliteit voor iedereen, zeker ook voor de ouderen. Het biedt ouderen mobiliteitskansen die cruciaal zijn voor de sociale integratie, sociale en culturele participatie, het behoud van de autonomie en de mogelijkheid om in de vertrouwde omgeving te blijven wonen. Op deze manier draagt het openbaar vervoer bij aan de kansen tot actief ouder worden.

Lees meer