Tarieven voor bankrekeningen en loketverrichtingen opnieuw licht verhoogd. Een overzicht.

Tarieven voor bankrekeningen en loketverrichtingen opnieuw licht verhoogd. Een overzicht.

bankautomaat

Een nieuw jaar betekent ook nieuwe en wat hogere prijzen, ook bij banken. Wij doken in de tarieven en vatten de stijgende kosten samen in een handig overzicht.

Hogere beheerskosten

Voor het beheer van enkele rekeningen betaal je vanaf dit jaar maandelijks een halve tot 1 euro meer. Het gaat om de Belfius Classic-rekening, de Plus-Rekening van Beobank, het Premium Pack van BNP Paribas Fortis, het Economy Plus Pack van Crelan, het Comfortpakket van Europabank, de Groene ING-rekening, de KBC-plusrekening en de Giroplusrekening van VDK.

Extra voor loketverrichtingen

Beobank en Europabank trekken hun tarief voor de verrichtingen aan het loket met op met een halve euro per verrichting. Dat wil zeggen dat je 1,5 euro per verrichting betaalt. Hiermee sluiten ze aan bij de meerderheid van de andere banken waar je al – afhankelijk van de rekening waarvoor je kiest – 1,5 à 2 euro per extra verrichting betaalde.

Papieren rekeninguittreksels

AXA verhoogt de kosten voor het maandelijks toesturen van de uittreksels via de post. Naast de verzendkosten komt een jaarlijkse kost van 5 euro bij. Ook Beobank doet z’n prijzen stijgen en wel met 50%. Bij die bank betaal je nu 1,5 euro per verzending. In KBC-kantoren kan je sinds 1 april 2021 je uittreksels niet meer via de automaat afdrukken. Per rekening kost het per maand 2,5 euro om ze te laten opsturen.

Uitzonderingen voor 65-plussers

Een aantal banken hanteert voor sommige tarieven uitzonderingen op basis van leeftijd. Zo betaal je voor elke bijkomende papieren of manuele overschrijving bij een Beats New-rekening van Belfius en voor het verzenden van rekeninguittreksels normaal 2 euro. Dat bedrag valt weg als je 70 jaar of ouder bent.  En bij Crelan kosten bijkomende overschrijvingen aan het loket naar niet-Crelan-rekeningen normaalgezien 1,5 euro per overschrijving, tenzij de titularis 65 jaar of ouder is. Bij KBC draagt de bank de kosten voor verzending van rekeninguittreksels voor 80-plussers.

Willekeurige keuze

De verschillende gehanteerde leeftijdsgrenzen geven eigenlijk al aan dat de keuze voor leeftijd als basis voor vrijstellingen in feite een willekeurige keuze is. Tegelijk tonen ze aan dat deze banken beseffen dat bepaalde mensen nood hebben aan essentiële niet-digitale bancaire dienstverlening. Die nood of voorkeur is echter niet rechtstreeks gekoppeld aan leeftijd.

Enkele banken hebben dat begrepen en rekenen bepaalde kosten ook niet aan bij bepaalde andere groepen. Zo hoeven, naast 80-plussers, ook handelsonbekwame personen, blinden en slechtzienden de kosten voor verzending van hun rekeninguittreksels niet zelf te dragen bij KBC en bij Crelan zijn de verzendingen van de uittreksels gratis voor klanten zonder abonnement op het digitale myCrelan. 

Inclusief beleid

Je hoeft geen bepaalde leeftijd te bereiken om het moeilijk te hebben met digitale verrichtingen of om de voorkeur te geven aan een persoonlijk contact aan een loket. Banken die écht een inclusief en klantvriendelijk beleid willen voeren, zouden daarom een niet-digitale formule moeten voorzien voor wie hier nood aan heeft. In die formule zijn, voor een redelijk maandelijks tarief, alle mogelijke loketverrichtingen inbegrepen én wordt er, behalve verzendkosten, niets extra aangerekend.

De sinds dit jaar ingevoerde universele bankdienst is in dit opzicht een stap in de goede richting, al wordt ook hier vastgehouden aan een vast aantal manuele verrichtingen per jaar.

Meer informatie

Ontdek hier ons overzicht van de banktarieven voor 2022.

Toegevoegd op 28 Januari 2022