Barometer Digitale Inclusie: Vier op de tien Belgen blijft digitaal kwetsbaar

Barometer Digitale Inclusie: Vier op de tien Belgen blijft digitaal kwetsbaar

Barometer Digitale Inclusie: Vier op de tien Belgen blijft digitaal kwetsbaar

digitale inclusie

De digitalisering van de samenleving gaat te snel en vraagt té veel van heel wat mensen. Dat blijkt uit de nieuwe Barometer Digitale Inclusie van de Koning Boudewijnstichting. Vooral ouderen en mensen die een lager inkomen hebben of kortgeschoold zijn, hebben het moeilijk. Het is volgens de onderzoekers daarom noodzakelijk dat instanties ook voorzien in een offline alternatief. Zodat alle burgers toegang krijgen tot hun basisrechten en iedereen de mogelijkheid krijgt volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

Groot deel van de ouderen niet in het vizier

Voor de barometer wordt een beroep gedaan op de gegevens van Statbel uit 2023. Helaas focussen deze gegevens enkel op Belgen van 16 tot 74 jaar, waardoor de gegevens geen rekening houden met een belangrijke groep ouderen. 

Ongelijke digitale vaardigheden

Uit het onderzoek blijkt dat vier op de tien Belgen tussen 16 en 74 jaar zwakke digitale vaardigheden heeft. Bijgevolg zijn deze mensen digitaal kwetsbaar. Dat betekent dat ze hun weg niet vinden naar wat ze digitaal moeten kunnen doen. Vooral ouderen en Belgen die kortgeschoold zijn of een lager inkomen hebben, hebben het moeilijk. Eén op de drie Belgen vraagt hulp aan anderen.

Ongelijke toegang

Hoewel 95% van de Belgische huishoudens thuis toegang tot internet heeft, geldt dat niet voor 11% van de gezinnen met een laag inkomen. Uit de Barometer blijkt ook dat vorig jaar 22% of meer dan een op de vijf Belgen het internet slechts via één toestel gebruikt. In de meeste gevallen beschikken ze enkel over een smartphone. Het gaat hier vaak om mensen die een laag inkomen hebben en kortgeschoold zijn.

Behoud offline alternatieven

Het gebruik van onlinediensten blijft over het algemeen toenemen in België, zelfs bij mensen met beperkte digitale vaardigheden. Toch blijken ze aanzienlijk minder gebruik te maken van digitale toepassingen rond administratie, gezondheid en bankieren dan mensen met basis- of gevorderde digitale vaardigheden. 

Volgens de onderzoekers kan het ontbreken of beperkt toegang hebben tot onlinedienstverlening de toegang tot sociale rechten ondermijnen en discriminatie verhogen. De Barometer concludeert dan ook dat het noodzakelijk is dat kwalitatieve alternatieven voor digitale dienstverlening, zoals een fysiek loket of een gebruiksvriendelijk telefoonnummer, moeten blijven bestaan. 

Meer lezen?

Meer info en alle cijfers vind je op de website van de Koning Boudewijnstichting

Toegevoegd op 14 juni 2024