Verkleinen Herinitialiseren Vergroten
Zoek naar:
Pers Literatuur English Contact
 logo
Vlaamse Ouderenraad Lokaal Actualiteit Info 60+ Beleid Ouderenweek Fotodatabank
Vlaamse Ouderenraad



Je bent hier: Info 60+ mobiliteit

Abonnement De Lijn voor Personen met een Handicap vanaf 1 juli op MOBIB-kaart

Gepost op 27/04/2018

Abonnement De Lijn voor Personen met een Handicap vanaf 1 juli op MOBIB-kaartPapieren abonnementen voor Personen met een Handicap (PmH) van De Lijn worden niet langer aanvaard na juni 2018. Vanaf 1 juli 2018 kan je enkel nog gebruik maken van PmH-abonnementen op een MOBIB-kaart. Die kaart op zich is geen abonnement, je kan er verschillende PmH-abonnementen van de verschillende vervoermaatschappijen op opladen.

Wie heeft recht op een gratis Omnipas?
Je krijgt als persoon met een handicap een gratis Omnipas als je gedomicilieerd bent in het Vlaams Gewest én ingeschreven bent bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH), een tegemoetkoming krijgt van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid (FODSZ), het zorgbudget ontvangt voor ouderen met een zorgnood (voordien THAB) of door de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) gerechtigd bent op bijzondere tewerkstellingsondersteunende maatregelen (BTOM). Meer informatie op de website van De Lijn.

Hoe gebeurt de overschakeling van papier na MOBIB-kaart?
Iedere persoon met een handicap werd door De Lijn aangeschreven om zijn/haar abonnement te laten overzetten op een MOBIB-kaart. Wie al een MOBIB-kaart (met een foto erop) heeft van een andere vervoermaatschappij (NMBS, MIVB, TEC), moet deze laten registreren in één van de Lijnwinkels. Daar kan je het PmH-abonnement van De Lijn op je kaart laten opladen.

Aan wie nog geen kaart had, vraagt De Lijn om 5 euro administratiekost te betalen voor het aanmaken en versturen. Het gratis PmH-abonnement van De Lijn wordt er automatisch op opgeladen. De MOBIB-kaart zelf blijft 5 jaar geldig.

Hoe werkt de MOBIB-kaart?
De MOBIB-kaart moet verplicht gescand worden als je gebruik maakt van diensten van De Lijn. Scan bij het opstappen altijd de MOBIB-kaart aan één van de scanners in bus of tram.

Vragen?
Heb jij nu een papieren PmH-abonnement van De Lijn? En ontving je geen vraag van De Lijn om over te stappen? Ga naar delijn.be/pmh-mobib.

Andere vragen over de overstap? Neem ook dan eens een kijkje op delijn.be/pmh-mobib.

Indien je de administratiekost voor de MOBIB-kaart nog niet betaalde maar toch graag met De Lijn wil blijven reizen, breng je dit best zo snel mogelijk in orde.

Ga terug naar de startpagina
Vlaamse Ouderenraad vzw - Broekstraat 49-53 - 1000 Brussel - Privacyverklaring