Verkleinen Herinitialiseren Vergroten
Zoek naar:
Pers Literatuur English Contact
 logo
Vlaamse Ouderenraad Lokaal Actualiteit Info 60+ Beleid Ouderenweek Fotodatabank
Vlaamse Ouderenraad

Stijging aantal oproepen bij De Woonzorglijn

Gepost op 01/01/1970


Stijging aantal oproepen bij De WoonzorglijnDe Woonzorglijn kende in 2012 een stijging van bijna 7 procent van het aantal oproepen, zowel wat de informatievragen en mededelingen als wat de klachtenoproepen betreft. Dat jaar werden er 745 informatievragen gesteld, 63 mededelingen gedaan en waren er 104 oproepen met klachten. Via deze 104 oproepen kwamen er 402 klachten binnen.

De meeste klachten (60) gaan over een tekort aan personeel. Dan volgen de klachten (52) over het tekort aan hulp. Klachten over rechten en vrijheden staan op nummer drie. Zo klagen inwoners van woonzorgcentra of familieleden over beperkte bezoekuren, of het uur waarop men weer in het woonzorgcentrum moet zijn, of waarom inwoners hun huisarts niet mogen kiezen. Een groot deel van de klachten (31) gaat over eten. De porties zijn niet groot of niet gevarieerd genoeg, men krijgt te weinig verse groenten en fruit of het eten wordt te vroeg geserveerd. Wat opvalt is dat het aantal gegronde klachten wel stabiel blijft, maar dat het aantal ongegronde klachten met de helft is gestegen. Verhoudingsgewijs hebben de meeste klachten betrekking op de particuliere niet-vzw-woonzorgcentra, namelijk 42,78 procent van de klachten tegenover 16,75 procent van de voorzieningen. De OCMW-woonzorgcentra hadden in 2012 procentueel gezien het minste aantal gegronde klachten.

De grootste groep oproepers zijn nog steeds de familieleden en de mantelzorgers van de bewoners. Zij zijn het ook die het vaakst klachten indienen bij de Woonzorglijn. Voor het tweede jaar op rij is er wel een stijging van het aantal oproepen door de bewoners zelf. In 2012 werden er ook opvallend meer oproepen gedaan door ‘anderen’, zijnde studenten, architectenbureaus, artsen … Deze groep contacteert de Woonzorglijn vooral met informatieve vragen. Het aantal informatievragen is in 2012 met ongeveer een vijfde gestegen en heeft vooral betrekking op het bestaan en de interpretatie van de wetgeving en reglementering in verband met ouderenvoorzieningen.

De Woonzorglijn is een goed bereikbaar en laagdrempelig informatie- en meldpunt voor signalen, vragen, suggesties en klachten van inwoners van ouderenvoorzieningen, hun familieleden, vrienden, mantelzorgers, bewindvoerders en relevante derden zoals bijvoorbeeld huisartsen of het personeel van de voorzieningen. Wie op zoek is naar een woonzorgcentrum, een dagverzorgingscentrum, een centrum voor kortverblijf of een serviceflat kan bij de Woonzorglijn ook terecht voor informatie over een welbepaalde voorziening.

Je kan daarvoor contact opnemen met de medewerkers van de Woonzorglijn op het nummer 078 15 25 25 (op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur) of via woonzorglijn@vlaanderen.be. Meer informatie vind je op www.woonzorglijn.be.

Raadpleeg hier het volledige jaarverslag 2012.

Bijlagen:
Ga terug naar de startpagina
Vlaamse Ouderenraad vzw - Broekstraat 49-53 - 1000 Brussel